Besöksnäring

Besöksnäringen är världens snabbast växande näring. Besökare som kommer till Sverige skapar arbetstillfällen och skatteintäkter, vilket bidrar till vårt välstånd. Besöksnäringen är också en viktig motor för infrastruktur, inflyttning och företagsetablering, vilket också ger alla som bor och arbetar i regionen större möjligheter till ett gott liv. Uppsala och Uppland har enormt mycket att visa upp och uppleva! Under årens lopp har jag åtagit mig och initierat olika uppdrag som alla har som syfte att öka antalet besökare, öka kvaliteten på deras upplevelser och skapa fler intäkter till besöksnäringens aktörer.

HOTELL STELLA – DIN TRIVSEL ÄR VÅR GLÄDJE
Hotell Stella är ett litet, personligt hotell med helt nyrenoverade rum alldeles vid Observatorieparken.

I samarbete med Uppsala astronomiska sällskap erbjuds guidningar i Uppsala gamla observatorium. Webben är byggd i Umbaco CMS.

Koncept, payoff, fotoregi texter och webb i Umbraco CMS: Mia Ulin
Grafisk profil, bildpolicy och webbdesign:
Odette Lager Design 
Foto:
Johannes Rousseau


TURISTMAGASINET WHAT'S ON UPSALA – WE LOVE TO SHARE
Magasinet What's On Uppsala startades 2005 och riktar sig till besökare i Uppsala och Uppland från Sverige och från andra länder.

Hösten 2015 gjordes en redesign och det redaktionella innehållet mångdubblades. Syftet med magasinet är att ge inspiration till besökare som redan befann sig i Uppsala att äta uppleva och shoppa, att lyfta olika entreprenörer, besöksmål, företeelser och platser samt att kapa gemenskap och stolthet mellan besöksnäringens aktörer.
Teman i magasinet var t.ex Hållbar handel, Flower Power i Linnékvarteren, Drottningarna på Drottninggatan och Kontrastrika Fålhagen. Allt innehåll hänvisar även till besöksportalen whatsonuppsala.se och är både på svenska och engelska. Trycks i 25-35.000 ex. Fyra nummer per år. Distribueras på ca 100 besöksintensiva platser i länet, t.ex alla större hotell, turistbyråer, museer, Arlanda och Stockholm Visitors Centre.

Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Chefredaktör:
Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund och Sofia Elfwendahl.
Logotype, grafisk design och produktion: Odette Lager
Foto: Johannes Rousseau, Niklas Almesjö , Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.

BESÖKSPORTALEN WHATSONUPPSALA.SE
Hösten 2015 lanserades även www.whatsonuppsala.se med ambitionen att bli Upplands ledande kommersiella besöksportal.

Genom att samla hela Upplands utbud på en och samma plats med möjlighet att boka och betala sin vistelse online innan avresa, ökar sannolikheten att besökarna väljer Uppsala och Uppland som besöksmål.

På webben kan alla besöksnäringsaktörer marknadsföra och sälja sitt produktutbud, sina egna evenemang och paketerbjudanden till lokala, nationella och internationella kunder och gäster innan avresa samt samverka och skapa gemensamma paket med andra aktörer. Allt innehåll i två språkversioner. Webben byggd i CMS Umbraco med databasplattformen Basetool, speciellt utvecklad för besöksnäringens behov.

Det redaktionella materialet från magasinet What's On Uppsala gör webben aktuell.

Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Content management i Umbraco:
Mia Ulin
Grafisk design webbgränssitt: Odette Lager
Foto: Johannes Rousseau, Niklas Almesjö , Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.

Besök webben här >>


HOTEL VON KRAEMER – STAY ON TOP
Hotel von Kraemer är Uppsalas högst belägna hotell och döpt efter familjen von Kraemer. Robert von Kraemer var bland annat landshövding i Uppsala län i mitten på 1800-talet och dottern Lotten ägnade sitt liv åt att främja författarskap, fredsarbete och jämställdhet.

Hotell von Kraemer är inget vanligt hotell. I bottenvåningen finns Scandionkliniken, Sveriges modernaste klinik för protonbehandling av tumörer. Därför är många av hotellets gäster även patienter. Payoffen "Stay On Top" berättar om hotellets läge men uttrycker också en önskan om att du alltid ska må så bra du någonsin kan på Hotel von Kraemer. .

Koncept, payoff och texter: Mia Ulin
Logotype, grafisk profil, bildpolicy och webbgränssnitt: Odette Lager
Foto: Alex&Martin

Till Hotel von Kraemer >>


I BLOMSTERKUNGENS LUMMIGA SALAR – Lär känna Linnéstaden Uppsala
Carl von Linné är en av världens mest kända vetenskapsmän genom tiderna. Han föddes och växte upp i Småland, men det var i Uppsala han studerade, forskade, undervisade och levde i nästan 50 år.

Linné blev redan under sin livstid världsberömd för sin forskning, men också för sin pedagogiska förmåga: Han älskade att förmedla kunskap till andra.

På uppdrag av Destination Uppsala gjorde jag upplägg samt skrev texterna med syfte att ge inspiration och lust att vilja utforska Linnés Uppsala och uppleva alla de parker och trädgårdar som finns i staden.

Broschyren finns även i en engelsk version och delas ut på turistbyråer, museer och andra besöksmål.

Idé: Samverkansgruppen för Linnés Uppsala
Disposition och texter: Mia Ulin
Grafisk formgivning, layout och produktion: Infomedia, Uppsala kommun.
Foto: Olika fotografer.

Läs broschyren här >>


AFFÄRSPLAN LINNAEUS CREATIVITY CENTRE – A World of Art and Science
Mission: På Linnaeus Creativity Centre lär du av Linné och andra historiska vetenskapsmän, är kreativ tillsammans med din familj och dina vänner och får vara med och påverka vår framtid!

Många säger att Uppsala behöver ett exportmoget besöksmål.
När det inte blev någon vikingapark i Fullerö, funderade jag över vad vi skulle kunna ha istället. efter ett kreativt möte med Uppsalas mesta linékännare, Mariette Manktelow, blev jag inspirerad att skriva ner lite tankar om det vi pratat om.

Jag gick sedan UIC Business Lab, rankad som en av världens 20 bästa innovationsinkubatorer, på deltid i ett halvår för att få professionell hjälp med att utveckla idéerna. Där vann jag pris för bästa affärsplan i september 2014.

Linnaeus Creativity Centre är ett gränsöverskridande händelsecentrum med överraskande kunskap för svenska och utländska familjer som är öppna, lekfulla och vetgiriga. En internationell mötesplats för kreativitet i Carl von Linnés anda med utställningar, interaktiva verkstäder och föreläsningar av världsklass.

Genom att addera och paketera mat, boende, transport och resor till upplevelsen, får vi del av intäkterna från hela besöksupplevelsen.

Jag har spridit detta dokument till alla jag kan komma på; politiker, offentliganställda tjänstemän, vänner och bekanta. Nu väntar jag på att hitta någon som vill hjälpa mig förverkliga idéerna. Om jag missat dig, eller om du vet någon som borde läsa den, så ladda gärna ner och läs!