Konceptidéer

Ett koncept kan liknas vid den bärande idén, den röda tråden eller temat som bär ett budskap och väcker rätt associationer. Ett koncept bör vara genomtänkt, smart, enkelt, självklart och inte förväxlas med något liknande. Konceptet är tydligt kopplat till  affärsidéns unika erbjudande som behöver nå in till människors hjärta och hjärna för att på något sätt göra ett avtryck. Konceptet gestaltas oftast både verbalt genom text och visuellt genom bild, men inte alltid uttalat. Här kommer några exempel som jag varit delaktig i.

KONCEPT: MODERN NOBLE

Hotel von Kraemer är Uppsalas högst belägna hotell och döpt efter familjen von Kraemer. Robert von Kraemer var bland annat landshövding i Uppsala län i mitten på 1800-talet och dottern Lotten ägnade sitt liv åt att främja författarskap, fredsarbete och jämställdhet.

Robert och Lottens värdegrund harmonierar väl med det Hotel von Kraemer vill erbjuda sina gäster. Hotellets koncept döpte vi därför till Modern Noble. Det står för mötet mellan det historiskt genuina och den moderna värld vi lever och verkar i. Konceptet har inspirerat såväl interiör som exteriör utformning. Hotel von Kraemer erbjuder Modern Noble Staying och Von Kraemers Matsal erbjuder Modern Noble Eating. Lotten gick alltid klädd i spets, vilket är ett återkommande inslag i hotellinredningen.

Uppdragsgivare: Hotel von Kraemer AB
Konceptidé, kommunikationsplattform, payoff och copywriting:
Mia Ulin
Grafiskt koncept, profilmanual, logotype, bildpolicy, fotoregi och produktion:
Odette Lager
Foto:
Alex&Martin


KONCEPT: EASY FRENCH COOKING

Konceptet La Cuisine är inspirerat av filmen Julia och Julie där en ung amerikansk kvinna matbloggar sig igenom den kända matpersonligheten Julia Childs kobok "Mastering the Art of French Cooking".


Filmen bjuder på massor av mustiga franska interiörer som inspirerar den visuella gestaltningen. Julia Child, i filmen spelad av Meryl Streep, får gestalta det kunnande du som kund får när du besöker butiken medan Julie får representera kunden. Konceptets mission är att matlagning ska vara enkelt och njutningsfullt för alla och att
"Du är stjärnan i ditt kök".

Uppdragsgivare:
Kökskonst i Sverige AB
Konceptidé, kommunikationsplattform, payoff och copywriting:
Mia Ulin
Grafiskt koncept, profilmanual, logotype och produktion:
Odette Lager


KONCEPT: BÄTTRE OCH BÄTTRE DAG FÖR DAG
På hälsohemmet Alfta Quren och rehabkliniken Alfta Rehab stärker man det goda och det friska med övertygelsen om att hur du än mår och känner dig idag, ska du känna dig bättre i morgon.

Kommunikationskonceptet blev därför inspirerat av den grammatiska termen Komparation, ett böjningsmönster för adjektiv och adverb. Budskapen blev till exempel "Bra, bättre, bäst", "Pigg, piggare, piggast",  "God godare godast" och "Stark, starkare, starkast".

Uppdragsgivare: Alfta Rehab AB. Alfta Quren drivs numer i annan regi.
Konceptidé, kommunikationsplattform, payoff och copywriting:
Mia Ulin
Grafiskt koncept, profilmanual, logotype, bildpolicy, fotoregi och produktion:
Odette Lager

KONCEPT: DE FEM SINNENA OCH DE FEM ELEMENTEN
De speciella och högkvalitativa kontorslokalerna skulle få rätt hyresgäster där alla sinnen skulle tillfredsställas med exklusiva material, klimatanläggning, ljudisolering och ljuskällor.

Sist men inte minst skulle även det sjätte sinnet finna full harmoni. Konceptet bygger på kombinationen av våra fem sinnen och Feng Shui, den österländska läran om de fem elementen (trä, eld, jord, metall och vatten) och qi, "det sjätte sinnet" eller livsenergin. Eftersom lokalen vid detta tillfälle fortfarande kallades H-Centrum adderades även flera känsloord på "H".

Uppdragsgivare: Aspholmen Fastigheter, numera Castellum.
Konceptidé, copywriting: Mia Ulin
Grafisk form, layout, bildval och produktion: Odette Lager

Kampanjen blev utsedd till Årets DR 2006 av Marknadsföreningen i Uppsala.