Redaktionellt innehåll

Att formulera sig i text, utan att behöva tänka på att man ska övertyga, är njutbart. Att berätta en historia, ett skeende eller att återge en annan människas tankar. Det gör jag gärna mer av! Under åren har jag haft förmånen att skriva artiklar för några olika pappersmagasin och tidningar, men även för webbplatser. Den mest kända är arla.se, där jag fick uttrycka mig ganska fritt, så länge det var inom ramarna för Arlas varumärke. Här är ett axplock.

ARLAS MJÖLKPAKETBAKSIDOR
Den 26 augusti 2006 lanserades arla.se publikt. Det var något ganska nytt och sensationellt, och arla ville inte slå på trumman riktigt än. Men den 1 januari skulle hela Sverige få veta att Arla hade en alldeles egen webbplats.

Redan under hösten fick jag förfrågan av Arlas så kallade "panelredaktör" och mångåriga medarbetare, Meta Tillander, om jag kunde tänka mig att skriva texter för baksidan av mjölkpaketen, med en upplaga på 50 miljoner ex i månaden. Om jag ville! Meta Tillander blev min allra bästa mentor under några år och sedan följde ytterligare tre kunniga och inspirerande panelredaktörer under sammanlagt tio år. Webbarna arla.se, semper.se, friggs.se och massor av andra varumärkessajter arbetade jag med i sammanlagt sju år.

Att arbeta med och skriva för varumärkena inom Arlakoncernen, både på webben och på mjölkpaketen, har varit min allra bästa skola i kommunikation. Under åren har jag gjort oräkneliga texter och fått intervjua både Måns Zelmerlöw, Benke Rydman, Tom Hedqvist och Erika Johansson. Några teman har jag kommit på själv, andra tillsammans med Åsa Carlström och andra på Arla. Extra stolt är jag över temat Etiska dilemman som fick BRIS server att tillfälligt krokna, eftersom många ville diskutera det ämnet. Farliga känslor fick också många reaktioner, övervägande positiva.

Uppdragsgivare: Arla Foods
Texter och idéer: Mia Ulin
Grafisk formgivning, idéer och original: Åsa Carlström


BIZ&ART – MAGASINET OM KULTUREN SOM MOTOR FÖR NÄRINGSLIVET
BIZ&ART är Uppsalas absolut trevligaste, innehållsrikaste och snyggaste magasin. Skapat av fotografen Stewen Quigley och medarbetarna på hans företag Q-Image.

Sedan 2010 har jag mer eller mindre regelbundet haft glädjen att intervjua personligheter och skriva artiklar med fokus på besöksnäring och destinationsutveckling. Jag har skrivit om bland andra Åbergs Museum, Tärnsjö Garveri, Pelle Svanslös, Trolltyg, trollkarlen Johan Ståhl, Linum, Slottsstråket, Kaleido och Lindvalls kaffe. Det härliga med BIZ&ART är att det finns många sidor att formulera sig på, och att bilderna alltid blir näst intill magiska!

Uppdragsgivare: BIZ&ART
Text: Mia Ulin, bland andra skribenter
Foto: Stewen Quigley
Layout: QImage


TURISTMAGASINET WHAT'S ON UPSALA
Magasinet What's On Uppsala startades 2005 och riktar sig till besökare i Uppsala och Uppland från Sverige och från andra länder.

Artiklar jag skrivit i What's On Uppsala är t.ex Hållbar handel, Drottningarna på Drottninggatan, Kontrastrika Fålhagen, Vallonbruken i Uppland, Romantiska Älvkarleby, Lotta Triller och Johan Ståhl. Allt innehåll publiceras även på besöksportalen whatsonuppsala.se och är både på svenska och engelska.

Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Chefredaktör:
Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund och Sofia Elfwendahl.
Logotype, grafisk design och produktion: Odette Lager
Foto: Johannes Rousseau, Niklas Almesjö , Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.