Content is Queen

Det är innehållet som skapar affärer. Content is Queen. Har du ett intressant innehåll som människor vill ta del av har du möjlighet att nå in med ditt budskap.  Att berätta en historia, ett skeende eller att återge en annan människas tankar skapar intresse hos dina målgrupper och stärker relationen. Under åren har jag haft förmånen att skriva content för några olika digitala och tryckta medier. Den mest kända är arla.se, där jag fick uttrycka mig ganska fritt, så länge det var inom ramarna för Arlas varumärke. Digitalt content ändras och försvinner. Det tryckta finns kvar i form av PDF:er.  Här är ett axplock.


Koenigsegg - En svensk superbil reser sig ur askan

Min första intervju, som nybakad frilansjournalist 2004, var med Christian von Koenigsegg, som senare skulle bli rikskänd för att han förhandlade om att köpa bilmärket SAAB från General Motors. Idag är han med rätta mest känd för att tillverka världens snabbaste serietillverkade sportbil, Koenigsegg.

Mitt intresse för bilen grundade sig dels på att den hade fått utmärkelsen Utmärkt Svensk Form, dels att fabriken låg i min barndomsstad Ängelholm.

Då var Koenigsegg nästan helt okända för allmänheten. Det är roligt att Christian von Koenigsegg fick sommarprata på sin 50-årsdag 2022 och idag ha det erkännande han är så förtjänt av. 

Christian och hans fru Halldora var väldigt trevliga och tillmötesgående, och det enda jag tycker är tråkigt är att det just då inte fanns någon bil klar för provkörning. Det hade varit kul att ha haft den upplevelsen på sin CV..

Intervjun gjordes på uppdrag av Exquisite Magazine, som tyvärr gick i konkurs innan den blev utgiven. 

Lyssna på Christians sommarprat här >>

Paketets baksida

Att som skribent själv bli intervjuad hör inte till vanligheterna. Men desto trevligare när resemagasinet BUSS på Sveriges chefredaktör Richard Flinck hörde av sig och ville veta hur det var att finnas på var människas frukostbord. Det blev ett trevligt samtal om Sveriges mest lästa medium, och att man faktiskt får plats med rätt mycket på liten yta.

BUSS på Sverige distribueras i Sveriges långfärdsbussar och firade 30 år för några år sedan. Publicerad 2016.


BIZ & ART – Magasinet om kulturen som motor för näringslivet

BIZ&ART är Uppsalas absolut trevligaste, innehållsrikaste och snyggaste magasin. Skapat av fotografen Stewen Quigley och medarbetarna på hans företag Q-Image.

Sedan 2010 har jag mer eller mindre regelbundet haft glädjen att intervjua personligheter och skriva artiklar med fokus på besöksnäring och destinationsutveckling. Jag har skrivit om bland andra Lasse Åbergs Museum, Tärnsjö Garveri, Pelle Svanslös, Trolltyg, trollkarlen och Talang-vinnaren Johan Ståhl, Linum, Slottsstråket, Kaleido och Lindvalls kaffe. Det härliga med BIZ&ART är att det finns många sidor att formulera sig på, och att bilderna alltid blir näst intill magiska!

Uppdragsgivare: BIZ&ART
Text: Mia Ulin, bland andra skribenter
Foto: Stewen Quigley
Layout: QImage


Lasse Åberg, multikreatör och museiskapare

Det är en riktigt dimmig morgon i Uppland när jag anländer till Åbergs Museum i Bålsta, 4,5 mil utanför Stockholm.  Lasse Åberg själv dyker upp strax innan tio, som vanligt har han cyklat från hemmet en dryg kilometer från museet. Något körkort har han aldrig haft.

– Jag har inget mer kvar att bevisa, det här är livskvalitet! säger Lasse Åberg om sitt eget museum i Bålsta. 

Publicerad i BIZ & ART 2016

Magikern och Talang-vinnaren Johan Ståhl

Får du se riktigt bra magi är det som ett slag i ansiktet, säger trollkarlen JOHAN STÅHL. Han har nått sina mål, lagt världen för sina fötter, startat en festival och en högskoleutbildning i magi. Under flera år drev han även Uppsala Magic and Comedy, en festival i Uppsala med både både SM och NM i trolleri.

Publicerad i BIZ&ART 2016

Helena Kåberg – Intendent Nationalmuseum

Allt fler företag förstår att corporate design är bra för affärerna. Men visste du att idéerna fanns redan i början på 1900-talet?


Filosofie doktor Helena Kåberg har forskat kring svensk formgivnings- och arkitekturs betydelse ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, och ger också den internationella designvärlden möjlighet att ta del av svensk formgivningshistoria med en bok utgiven av Museum of Modern Art i New York.

Publicerad i BIZ&ART 2012

Sanna Rudling och Teo Härén

Var får du dina bästa idéer? Knappast en stressig dag på kontoret utan kanske istället på skogspromenaden eller i duschen. Reflektion och vila är lika nödvändigt som inspiration för att bli kreativ och idérik. Möt Sanna Rudling och Teo Härén som gjort landsbygdskreativitet till en framgångsrik affärsidé.

Publicerad i BIZ & ART 2017


Lina Börjesson, formgivare

Lina Börjesson är formgivaren som dök upp från ingenstans och plötsligt syntes överallt. I inredningsmagasin och inredningsbutiker, på förstklassiga restauranger och hotell, på välgörenhetsevenemang och galor. Hon verkar vara en erfaren företagare och PR-kvinna med knivskarpa strategier för hur hon ska lyckas. Lina blev också vinnare av Guld-M:et på Uppsala Marknadsgala i kategorin ”Årets Kajsa Warg – man tager vad man haver”.

Publicerad i BIZ & ART


Annica Danielsson Almén och Christina Larsson, Kaleido

Egentligen var det grundarna till designbutiken Stickspåret som kom med idén. Varför inte öppna konsthantverksbutik och galleri i det gamla godsmagasinet vid Östra station i Uppsala? Fyra konsthantverkare från Öster om ån nappade, började värva medlemmar och Kaleido föddes.

Publicerad i BIZ & ART 2010.

Turistmagasinet What's On Uppsala

Magasinet What's On Uppsala startades 2005 och riktar sig till besökare i Uppsala och Uppland från Sverige och från andra länder.

Jag var chefredaktör mellan 2015 och 2016. Fem färgsprakande nummer hann det bli.
Vi gjorde om design, upplägg och innehåll. Alla artiklar på svenska och engelska.

Artiklar jag skrivit i What's On Uppsala är t.ex Hållbar handel, Drottningarna på Drottninggatan, Kontrastrika Fålhagen, Vallonbruken i Uppland, Romantiska Älvkarleby, Lotta Triller och Johan Ståhl. Allt innehåll publicerades även på det som var på god väg att bli Upplands största handelsplats för besöksnäringen på både på svenska och engelska. Magasinet såldes och portalen lades tyvärr ned 2017. Under pandemin lades även magasinet ned.

Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Chefredaktör:
Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund och Sofia Elfwendahl.
Logotype, grafisk design och produktion: Odette Lager
Foto: Johannes Rousseau, Niklas Almesjö , Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.
 

Artiklar om landskapsarkitektur

Q Image producerade inte bara BIZ & ART utan även andra magasin som jag haft glädjen att skriva för. Här är till exempel Urban, på uppdrag av Institutionen för Stad och Land vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.


 

Arlas mjölkpaketbaksidor

Den 26 augusti 2006 lanserades arla.se publikt. Det var något ganska nytt och sensationellt, och Arla ville inte slå på trumman riktigt än. Men den 1 januari skulle hela Sverige få veta att Arla hade en alldeles egen webbplats.

Redan under hösten fick jag förfrågan av Arlas så kallade "panelredaktör" och mångåriga medarbetare, Meta Tillander, om jag kunde tänka mig att skriva texter för baksidan av mjölkpaketen, med en upplaga på 50 miljoner ex i månaden. Om jag ville! Meta Tillander blev min allra bästa mentor under några år och sedan följde ytterligare tre kunniga och inspirerande panelredaktörer under sammanlagt tio år. Webbarna arla.se, semper.se, friggs.se och massor av andra varumärkessajter arbetade jag med i sammanlagt sju år.

Att arbeta med och skriva för varumärkena inom Arlakoncernen, både på webben och på mjölkpaketen, har varit min allra bästa skola i kommunikation. Under åren har jag gjort oräkneliga texter och fått intervjua både Måns Zelmerlöw, Benke Rydman, Tom Hedqvist och Erika Johansson. Några teman har jag kommit på själv, andra tillsammans med Åsa Carlström och andra på Arla. Extra stolt är jag över temat Etiska dilemman som fick BRIS server att tillfälligt krokna, eftersom många ville diskutera det ämnet. Farliga känslor fick också många reaktioner, övervägande positiva.

Uppdragsgivare: Arla Foods
Texter och idéer: Mia Ulin
Grafisk formgivning, idéer och original: Åsa Carlström

Kolla in mjölkpaketen här:


Fler artiklar från BIZ&ART 2010 - 2017