BE OM OFFERT >>

ARLAS MJÖLKPAKET

Jag hjälper dig bygga relationer

Varför satsade det stora, bondeägda företaget Arla på att ha intressanta, kluriga, roliga och nyttiga texter och illustrationer på baksidan av sina mjölkpaket? Därför att de ville bygga relationer med sina mjölkdrickare.  Både barn, unga och vuxna som stod för matinköpen. Att ha fått arbeta med Sveriges mest lästa medium har lärt mig att det är viktigt att förmedla trovärdighet och känsla. Att man kan säga väldigt mycket på väldigt liten yta. Och att skapa trovärdig, intressant och inspirerande kommunikation är viktigt för att bygga lönsamma kundrelationer. Jag kan hjälpa dig nå IN och ta en position i dina kunders medvetande, så ni får en lång och härlig relation tillsammans. Här är några av de teman jag är mest stolt över under tio år på baksidan av mjölkpaketen.


Ala och design

Design har varit en viktig del i Arlas produktstrategi. Här fick jag  bl.a intervjua Tom Hedqvist som designat de randiga paketen.

Dansa dig glad

Hälsa är en viktig del av Arlas erbjudande. Dans är både roligt och bra. Här fick jag intervjua bland andra Måns Zelmerlöw och Erika Johansson.

Etiska dilemman

Ibland är hamnar vi i situationer då det är viktigt att lyssna till sin inre röst och göra bra val. för sig själv och de som är nära. I samarbete med BRIS,

Artikel om mjölkpaketen

Att som skribent själv bli intervjuad hör inte till vanligheterna. Men desto trevligare när Resemagasinet BUSS chefredaktör Richard Flinck hörde av sig och ville veta hur det var att finnas på många människors frukostbord. Det blev ett trevligt samtal om Sveriges mest lästa medium, och att man faktiskt får plats med rätt mycket på liten yta.

Resemagasinet BUSS distribueras i Sveriges långfärdsbussar och firade 30 år för några år sedan. Denna artikel är publicerad 2016.

Text: Richard Flinck. Foto: Stewen Quigley.

  • Content 
  • Upplevelser 
  • Koncept

Härliga känslor

Man kan framkalla positiva känslor för att må bättre. Ett tips är att vara tacksam för allt man har. Det här temat ligger mig varmt om hjärtat.

Farliga känslor

Hjärnan är fantastisk och inställd på att överleva. Därför kan den spela oss spratt ibland som ger oss problem. Att förstå hjärnan hjälper en bit.

Design för alla

Att från början tänka att alla inkluderas är enklare än att anpassa i efterhand. Här fick jag jobba med den brittiske grafikern Paul Davis.

Historien bakom

Den 26 augusti 1996 lanserades arla.se publikt. Jag och  mina kollegor hade jobbat med Arla sedan januari. En webb var något ganska nytt och sensationellt, och Arla ville inte slå på trumman riktigt än. Men den 1 januari 1997 skulle hela Sverige få veta att Arla hade en alldeles egen webbplats. Till skillnad från de flesta andra företag på den här tiden ville Arla ge en upplevelse. Det var en resa genom Arlas värld – från ko till bord.

Redan under hösten fick jag förfrågan av Arlas så kallade "panelredaktör" och mångåriga medarbetare, Meta Tillander, om jag kunde tänka mig att skriva texter för baksidan av mjölkpaketen, med en upplaga på 50 miljoner ex i månaden. Om jag ville! Meta Tillander blev min allra bästa mentor under några år och sedan följde ytterligare tre kunniga och inspirerande panelredaktörer under sammanlagt tio år. Webbarna arla.se, semper.se, friggs.se och massor av andra varumärkessajter arbetade jag med i sammanlagt sju år.

Att arbeta med och skriva för varumärkena inom Arlakoncernen, både på webben och på mjölkpaketen, har varit min allra bästa skola i kommunikation. Under åren har jag gjort oräkneliga texter och fått intervjua både Måns Zelmerlöw, Benke Rydman, Tom Hedqvist och Erika Johansson. Några teman har jag kommit på själv, andra tillsammans med formgivaren Åsa Carlström och andra på Arla. Extra stolt är jag över temat Etiska dilemman som fick BRIS server att tillfälligt krokna, eftersom många ville diskutera det ämnet. Farliga känslor fick också många reaktioner, övervägande positiva.