BE OM OFFERT >>
INNEHÅLL

Content is Queen

Berättelser stärker relationen med dina kunder och skapar affärer. Under åren har jag haft förmånen att skriva content för några olika digitala och tryckta medier. Digitalt innehåll ändras och försvinner. Det tryckta finns kvar i form av PDF:er.  Här är ett axplock. Låt oss ta ett möte och se hur jag kan hjälpa dig.

Det nappar i Nordnorge

Icakuriren nr 46 november 2022.

Reportageresa till Tromsö i Nordnorge med Sveriges elit inom fisk- och skaldjursmatlagning. Det blev oförglömliga upplevelser av både mat, dryck, natur och mänskliga möten.

Text: Mia Ulin. Bild: David Gonzales och Mia Ulin.

  • Content 
  • Upplevelser 
  • Redaktionellt 

Uppsala:2030 – mötesplats för hållbara företag.  

Hållbar affärsutveckling hjälper företagen lösa kundernas problem på ett smartare sätt och samtidigt bli en attraktivare leverantör, arbetsgivare och samarbetspartner.

På uppdrag av 5vtill5p och i samarbete med Scoopit Media & Communication. Argumentation, texter och webb, samt en flyer för säljstöd. Webben är byggd i Loopia Sitebuilder.

  • Hållbar 
  • Affärsutveckling 
  • Webb 
Christian von Koenigsegg sommarpratar 2022.

Koenigsegg - en svensk superbil

Min första intervju, 2004, var med Christian von Koenigsegg, som senare skulle bli rikskänd för att han förhandlade om att köpa bilmärket SAAB från General Motors.

Idag är han med rätta mest känd för att tillverka världens snabbaste serietillverkade sportbil, Koenigsegg. Mitt intresse för bilen grundade sig dels på att den hade fått utmärkelsen Utmärkt Svensk Form, dels  att fabriken låg i min barndomsstad Ängelholm. Då var Koenigsegg nästan helt okända för allmänheten. Det är roligt att Christian von Koenigsegg fick sommarprata på sin 50-årsdag 2022 och idag ha det erkännande han är så förtjänt av. 

Lyssna på Christians sommarprat här >>

  • Koenigsegg
  • Intervju
  • Content

Intressanta människor

Människor gillar människor. Berätta om personerna i din organisation, dina kunder eller leverantörer på webben, din kundtidning eller ett magasin. Alla har en historia att berätta. Här följer intervjuer med några av dem jag haft förmånen att få träffa.

MULTIKREATÖREN OCH MUSEISKAPAREN

Lasse Åberg gör sin grej

Det är en riktigt dimmig morgon i Uppland när jag anländer till Åbergs Museum i Bålsta. Lasse Åberg själv dyker upp strax innan tio, som vanligt har han cyklat från hemmet en dryg kilometer från museet. Något körkort har han aldrig haft.

– Jag har inget mer kvar att bevisa, det här är livskvalitet! säger Lasse Åberg om sitt eget museum.

HELENA KÅBERG, NATIONALMUSEUM

Design som ekonomisk drivkraft

Allt fler företag förstår att corporate design är bra för affärerna. Men visste du att idéerna fanns redan i början på 1900-talet? Filosofie doktor Helena Kåberg har forskat kring svensk formgivnings betydelse ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Hon ger också den internationella designvärlden möjlighet att ta del av svensk formgivningshistoria med en bok utgiven av MoMA förlag i New York.

TALANGVINNAREN JOHAN STÅHL

Mer magi åt folket

Trollkarlen Johan Ståhl har nått sina mål och lagt världen för sina fötter. Under flera år drev han även Uppsala Magic and Comedy, en festival med både både SM och NM i trolleri.

– Får du se riktigt bra magi är det som ett slag i ansiktet, säger Johan Ståhl. 

Härliga affärsidéer

En gång var det bara en idé som sedan blev verklighet. Idag är det en blomstrande verksamhet som skapar både jobb och skatteintäkter. Alla företag och verksamheter har sin egen berättelse som kan inspirera andra på olika sätt. Vilken är ditt företags berättelse?

CREATIVE COUNTRYSIDE

Odla kreatvititet på landet

Var får du dina bästa idéer? Knappast en stressig dag på kontoret utan kanske istället i skogen eller i duschen. Sanna och Teo som gjort kreativitet till en framgångsrik affärsidé.

KALEIDO

En scen för konsthantverket

Varför inte öppna konsthantverksbutik och galleri i det gamla godsmagasinet vid Östra station i Uppsala? Det är nu drygt 20 år sedan Kaleido föddes.

LINUM DESIGN

Färgrik fantasi och naturlig enkelhet

Sven Kempe var en förebild inom hållbart företagande genom indiska textilier med svensk design. Sven finns tyvärr inte med oss längre, men företaget han skapade lever kvar.

Christian von Koenigsegg sommarpratar 2022.

Magasinet What's On Uppsala
- We love to share

What's On Uppsala startades 2005 och riktar sig till besökare i Uppsala och Uppland från Sverige och från andra länder.

2015 gjorde vi om design, upplägg och innehåll. Alla artiklar var på svenska och engelska.

Artiklar med namn som Flower Power i Linnékvarteren, Hållbar handel, Drottningarna på Drottninggatan, Kontrastrika Fålhagen, Vallonbruken i Uppland, Romantiska Älvkarleby, Lotta Triller och Johan Ståhl. Allt innehåll publicerades även på det som var på god väg att bli Upplands största handelsplats för besöksnäringen på både på svenska och engelska. Magasinet såldes och portalen lades tyvärr ned 2017. Under pandemin lades även magasinet ned.

Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Chefredaktör 2015 - 2016: Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund, och Sofia Elfwendahl
Logotype, grafisk design och produktion: Odette Lager
Foto: Johannes Rosseau, Niklas Almesjö, Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.

  • Besöksnäring 
  • Content
  • Pekmedium
Christian von Koenigsegg sommarpratar 2022.

Besöksportalen What's On Uppsala

Hösten 2015 lanserades även whatsonuppsala.se med ambitionen att bli Upplands ledande kommersiella besöksportal och handelsplats för Upplands besöksnäring.

På webben kunde alla besöksnäringsaktörer marknadsföra och sälja sitt produktutbud, sina egna evenemang och paketerbjudanden till lokala, nationella och internationella kunder och gäster innan avresa samt samverka och skapa gemensamma paket med andra aktörer. Allt innehåll i två språkversioner. Webben byggdes i CMS Umbraco med databasplattformen Basetool, speciellt utvecklad för besöksnäringens behov. Det redaktionella materialet som frontas i magasinet What's On Uppsala gör webben aktuell. WoU bytte ägare och handelsplatsen lades ner 2017.

Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Content management i Umbraco: Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund, och Sofia Elfwendahl
Grafisk design webbgränssnitt: Odette Lager
Foto: Johannes Rosseau, Niklas Almesjö, Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.

  • Besöksnäring 
  • Content
  • Webbplattform
Content management

Vad kostar det?

Jag hjälper dig intervjua personer och berätta historier om företag, affärsidéer och spännande upplevelser. Här är exempel på priser. Kontakta mig för offert.
Exempel
Beskrivning
Pris
Första mötet

Vi träffas IRL eller digitalt. Du berättar om företaget, vart ni vill vill och vilka behov som finns. Jag återkommer med förslag på möjliga vägar och priser.

0,00 SEK

Boka
Intervju

Intervjua nöjda kunder, medarbetare eller samarbetspartners för webb, kundtidning eller blogg. Sprid i sociala medier för maximal uppmärksamhet.

Från 10 000 SEK

Boka
Reportage

Vad är din story? Berätta om företaget, din affärsidé, hur du tänker kring utveckling och ledarskap. 

Från 15 000 SEK

Boka
Webb

En webb kan förstås vara hur stor som helst. Priset avser max 15 sidor och förutsätter att det finns en grafisk profil med färger, typsnitt och bildmanér. Bilder tillkommer.

Från 30 000 SEK

Boka
Redaktörskap

Jag har kontakten med skribenter, fotografer, formgivare och tryckeri för kundtidning, uppdaterar din webb, blogg eller sociala medier. 

Från 850 KR/TIM

Boka